1393-12-09 16:58
8263
0
11188
در آستانه نوروز 94؛

با روستای لیوان غربی بیشتر آشنا شوید + تصاویر

روستای لیوان غربی از توابع شهرستان بندرگز ، یکی از بهترین و سرشناسترین روستا های استان گلستان می باشد که در دل خود قهرمانان ، بزرگان و سرداران رشیدی را جای داده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین، روستای لیوان غربی را که در غرب استان گلستان یکی از روستا های جذاب و دیدنی استان گلستان در غرب شهرستان بندرگز واقع شده است.

روستای لیوان غربی در 8 کیلومتری شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان واقع شده است و به عنوان دومین روستا از سمت شرق استان مازندران به گلستان میباشد.

مردم این روستا بسیار خونگرم و پر انرژی هستند و ولایت مداری محور اصلی مردم این روستا می باشد.

روستای لیوان غربی تاریخچه کهنی دارد که در برخی از منابع تاریخی گفته شده است که این روستا به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصش از همان دوران باستان مورد توجه بوده است. چرا که پایین دستش محل گذر کاروانیان بود و هر کسی که می خواست از غرب به شرق و بالعکس از شرق به غرب استان مازندران برود باید از پایین دست این روستا می گذشت.

10-1

این روستا ، جای خوبی برای دیدبانی بوده، چرا که از سمت غرب با چشم میتوان تا ابتدای بهشهر در استان مازندران را دید و از سمت شرق تا نزدیکی های کردکوی را. در این روستا می توان با چشم مسلح از غرب حتی دماوند را دید و از شرق تا گرگان را و از شمال ، دریای خزر را مشاهده کرد .

بزرگان این روستا در گفتگو با خبرنگار ما از زندگی اشکانیان در این روستا خبر داده اند.

اما جدا از تاریخ گذشته این روستا ، بایستی نگاهی به پیشینیان و بزرگان این روستا کرد.

روستای لیوان غربی مهد پهلوانان ، بزرگان و سرداران بزرگی است.

2-1

بزرگانی نظیر آیت الله لیوانی ، پهلوانانی نظیر هادی عسگری ، صفار ، لشکر بلوکی و … و سردارانی نظیر محمد رضا عسگری جانشین لشکر 25 کربلا ، سلیمان جمال لیوانی ، و بسیاری از قهرمانان ملی این کشور را در خود جای داده است.

234

مردم لیوان غربی مردمی بسیار خون گرم و ولایتمدار هستند .

همه ساله در ایام ماه محرم و صفر ، مردم لیوان ارادت خود را، به حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران وفادار ایشان ، با برگزاری مراسمات سنتی و عزاداری های باشکوه ، اوج خلوص خود را در برابر جانفشانی های خاندان عصمت و طهارت به نمایش می گذارند.

IMG 7236

IMG 7237

این روستا همه ساله میزبان گردشگران و میهمانان نوروزی و تابستانی فراوانی است و به علت داشتن منطقه ای بکر و دیدنی یکی از نقاط کردشگری و حائز چشم گردشگران می باشد.

شغل اصلی مردم این روستا، کشاورزی ، باغداری ودامداری می باشد و محصولاتی چون کدو خیار گوجه و بادام،گندم،گل زا ،لوبیا، سویا و….سبزی وپرتغال ، نارنگی ،کیوی،گوجه سبز(الوچه)… دراین روستا تولید می شود ودر میادین میوه وتره بار کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این روستا به خاطر موقعیت طبیعی خود ، هم به دریا ، هم به جنگل دسترسی دارد ولی به علت این که این روستا در مسیر تردد زائران هشتمین امام معصوم شیعیان است ، بیشتر مورد توجه مردم و مسافران قرار میگیرد.

این روستا در سالهای اخیر بسیار پیشرفت خوبی داشته است و از لحاظ عمرانی و زیر بنایی میتوان گفت که یکی از به روز ترین روستا های شمال کشور میباشد.

این روستا دارای مرکز جامع فناوری اطلاعات است که اولین دکل اینترنت بی سیم روستایی خاورمیانه در این روستا نصب و راه اندازی شده است .

همچنین وجود چشمه های گوناگون ، نگاه داشتن سنت قدیم مردم این روستا و روستا های اطراف ، داشتن مکان های تفریحی طبیعی ، مدارس ، امامزاده ای که منتصب به خاندان اهل بیت (ع) است ، تکایای متعدد و مساجد گوناگون ، وجود خانه های قدیمی و بسیاری از امکانات دیگر این روستا را با سایر روستای های دیگر شمال کشور متمایزساخته است.

این روستا به علت موقعیت تاریخی و فرهنگی خود همواره مورد عنایت مسئولین بوده است و مسئولین روستا و کشوری این متطقه ارادت خاصی به بزرگان این روستا دارند.

لازم به ذکر است طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران ، این روستا بالغ بر 2500 نفر جمعیت دارد و از غرب به روستای کهنه کلباد و از شرق به روستای لیوان شرقی که فاصله بسیار نزدیکی بهم دارند ، با یکدیگر متصل شده اند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.